بر صراط مستقیم ای دل کسی گمراه نیست

بر صراط مستقیم ای دل کسی گمراه نیست

کانون فرهنگی و هنری ستارگان ولایت مسجد امام سجاد (علیه السلام) همدان
بر صراط مستقیم ای دل کسی گمراه نیست

بر صراط مستقیم ای دل کسی گمراه نیست

کانون فرهنگی و هنری ستارگان ولایت مسجد امام سجاد (علیه السلام) همدان

مصاحبه با "حسن قهرمانی مطلق" ، فرماندار شهرستان همدان

حسن قهرمانی مطلق فرماندار شهرستان همدان در گفت و گوی اختصاصی با صراط : « تنها عاملی که باعث شد که رزمندگان ما بر تمامی مشکلات فایق آیند ، عامل اعتقاد و ایمان قلبی بود . »


***    *** لطفا بیوگرافی خود را بیان کنید .

بنده حسن قهرمانی مطلق متولد سال 1345 بوده و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته ی برنامه ریزی و مطالعات شهری از دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشم .


***      *** از سال های جنگ و خاطرات مربوط به آن زمان بگویید .

در مورد دوران جنگ باید خدمت شما عرض کنم که بنده حدود یازده بار به جبهه اعزام شدم که در اوّلین اعزام ، فقط پانزده سال سن داشتم و در خاطرم هست که همراه با سایر هم رزمان ، سوار بر مینی بوس و با لباس شخصی و بدون کفش رزمی به سر پل ذهاب اعزام شدیم ؛ لذا حضور افراد کم سنّ و سال و نبود امکانات کافی ، مظلومیت جنگ حق علیه باطل را به وضوح نشان می دهد .

امّا در خصوص خاطرات آن زمان باید به این مطلب اشاره کنم که تمام لحظه ها و صحنه های جنگ خاطره است ؛ ولی اگر بخواهم بهترین خاطره را بیان کنم ، باید بگویم که : « طی اعزام برای انجام عملیات والفجر 8 به همراه شخصی به نام سید محمّد صدرالدّین وارد لشکر سیّد الشّهدا (ع) شدیم و در اردوگاه کوثر که در سه راهی سوسنگرد واقع بود مستقر شدیم . به طور اتّفاقی ، بنده و سیّد محمّد توسّط شخصی به نام محمود مشهدی فراهانی به گردان حضرت علی اصغر (ع) ملحق شدیم . پس از ورود به گردان ، ملاحظه کردم که به افرادی که سیّد هستند ، یک شال سبز اعطا می کردند و به طور بسیار اغراق آمیزی به آنها احترام می گذاشتند ، بطوریکه اگر قرار بود صفی تشکیل شود و غذایی داده شود ، سادات در اولویت بودند و حتی هیچ کس به خودش اجازه نمی داد تا در مقابل سادات ، پایش را دراز کند . وقتی دلیل این همه احترام گذاشتن به سادات را از مسئول گردان جویا شدم ، در پاسخ گفت : « ماجرا از این قرار است که در یکی از عملیات ها و در یکی از خطوط دچار مشکل شده بودیم و حتّی سه گروهان اعزامی موفّق به خط شکنی نشده بودند ؛ لذا پس از تلفات زیاد ، فرمانده ی آن وقت گردان ، دست به دامان سادات شد و آنها را گرد هم جمع کرد و سادات را به حضرا زهرا (س)  قسم داد و آنها را برای خط شکنی به سوی دشمن فرستاد و سادات با وجود تعداد کم ، به طور معجزه آسایی خط را شکستند و این شد که از آن به بعد در این لشکر ، تمامی گردان ها سعی میکنند که تعداد بیشتری از سادات را جذب کنند و برای آنها بسیار بسیار احترام قائل هستند . » . خلاصه از همه ی کمبود های اوایل جنگ و مشکلات اواخر آن که بگذریم ، به یک نکته می رسیم و آن این است که : « تنها عاملی که باعث شد که رزمندگان ما بر تمامی مشکلات فایق آیند ، عامل اعتقاد و ایمان قلبی بود . » »


***      *** از فعالیت های خود در عرصه های مختلف پس از دوران جنگ صحبت کنید .

بنده از همان روزهای آغازین تشکیل بسیج به دستور امام خمینی (ره) وارد این تشکیلات شدم و هم اکنون نیز در این بخش فعالیت دارم و مسئول گردان عاشورا نیز هستم . همچنین در سال 1363 به معلّمی روی آوردم و به موازات آن و در فاصله ی سال های 65 تا 67 وارد سپاه شدم و از لحظه ی تشکیل شورای بسیج فرهنگیان ، در این عرصه حضور داشتم و نهایتاً در سال 86 وارد عرصه ی سیاست و به طور اخص در فرمانداری مشغول به خدمت و خدمتگزاری هستم .


***      *** ارزیابی شما از شرایط جاری کشور ، تحریم ها و فشارهای غرب چیست ؟

همان طور که رهبر معظّم انقلاب فرمودند : « ما در موقعیت شعب ابی طالب نیستیم . » درست است که فشار ها و تحریم های وارده زیاد است ؛ امّا با راهکار جدیدی که ایشان از آن با نام اقتصاد مقاومتی یاد می کنند ، مسیر را برای ما مشخّص کرده اند ؛ لذا ما بیش از 33 سال است که با عناوین مختلف همچون جنگ ، تحریم ، ترور و تهدید ، تحت فشار هستیم ، ولی به فرموده ی امام خامنه ای ، ملت ما آب دیده شده اند و با وجودی که مقاومت کردن ، زحمت و مشقّت دارد ، ولی ما به امید خدا از این گلوگاه ها و گردنه ها عبور خواهیم کرد .


***     *** درمورد وظیفه ی جوانان در شرایط فعلی در قبال انقلاب و میهن اسلامی صحبت کنید .

مهم ترین کاری که جوانان می توانند انجام بدهند ، در وهله ی اوّل ، استوار ساختن بنیان های اعتقادی است ؛ لذا اگر کسی راه را کج می رود یا خوب خط شناسی نمی کند یا به طور کامل ولایتی نیست ، دلیلش این است که بنیان های اعتقادی اش را به خوبی تقویت نکرده است . پس اگر کسی اعتقاداتش را تقویت کرد و وارد مسیر شد ، در وهله ی بعدی می تواند دستگیر دیگران باشد و خدمت کند و تنها راه کسب این اعتقاد ، پیروی از ولایت و روحانیت و حضور در مساجد است .



    *** در شرایط کنونی ، اقدامات و اولویت های فرمانداری ، بخصوص در مورد ساکنان شهرک شهید مدنی چیست ؟

اوّلین اولویت ما بحث فرهنگی است و در این زمینه اقداماتی نیز صورت گرفته که به دلایلی مانند دیربازده بودن و تا حدودی ناملموس بودن اقدامات فرهنگی ، بازخورد این اقدامات در دراز مدّت در جامعه هویدا خواهد شد ؛ البته وظیفه ی اصلی بر عهده ی ارگان هایی همچون بسیج است ؛ امّا مهم ترین بخش اقدامات فرمانداری مربوط به ارتقای سطح رفاه مردم است که این رفاهیات ، گستره ی زیادی را از ساختن مسکن مهر ، تأمین مایحتاج مردم در بازار ، ساخت راه ، بحث های مربوط به ترافیک تا احداث پل و هر نوع فعالیتی که باعث افزایش سطح رفاه مردم شود را دربرمی گیرد ؛ البته اقداماتی نیز در جهت مبارزه با رشوه خواری و بروکراسی در ادارات صورت گرفته است .

امّا در مورد شهرک مدنی باید عرض کنم که با توجه به جمعیّت بالای این منطقه از شهر ، مهم ترین دغدغه ، کمبود فضای سبز و پارک در این شهرک است و از اقدامات مفید در راستای افزایش سطح رفاه اهالی این شهرک ، احداث فضای سبز بیشتر در این منطقه است . در باب بهداشت و آموزش ، وضعیت خوبی را داراست ؛ امّا جا برای توسعه و پیشرفت وجود دارد .


مصاحبه کنندگان : فرزاد فاطمی پناه ،  بهنام فریدونی ،  مجتبی تکرلی

تلخیص و ویرایش : بهنام فریدونی ، علیرضا فریدونی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد